Metamorphoses of Corporeality in the Critical Discourse by Akim Volynsky
Table of contents
Share
QR
Metrics
Metamorphoses of Corporeality in the Critical Discourse by Akim Volynsky
Annotation
PII
S013160950006852-1-
Publication type
Article
Status
Published
Authors
Vladimir Kotelnikov 
Affiliation: Institute of Russian Literature (the Pushkin House), Russian Academy of Sciences
Address: Russian Federation,
Edition
Pages
111-121
Abstract

This article is the examination of Akim Volynsky's critical writings that treat three subjects: Leonardo da Vinci's paintings and drawings, the emergence of the dance and its most recent interpretations on stage, Rembrandt's portraiture. The article shows that Volynsky explores these subjects in the aspect of corporeal forms, which are depicted by an artist and embodied in ballet. The critic holds it that the transformation of corporeality in Leonardo's works has a decadent tendency, the potential of the human nature is dynamically revealed through choreography and the corporeal details in the Rembrandt's portraits feature Judaic appearance and mentality.

Keywords
Russian critic Akim Volynsky, Renaissance decadence, choreography, philosophy of dance, idea of judaising of the Rembrandt's work.
Received
26.09.2019
Date of publication
27.09.2019
Number of purchasers
89
Views
658
Readers community rating
0.0 (0 votes)
Previous versions
S013160950006852-1-1 Дата внесения правок в статью - 26.09.2019
Cite   Download pdf

References

1. Волынский А. Л. «Жизель» // Жизнь искусства. 1923. № 51.

2. Волынский А. Л. В поисках за Леонардо да Винчи // Северный вестник. 1897. № 12.

3. Волынский А. Л. Взрыв // Жизнь искусства. 1923. № 5.

4. Волынский А. Л. Книга ликований. Азбука классического танца. М., 1992.

5. Волынский А. Л. Колокольчики // Жизнь искусства. 1923. № 19.

6. Волынский А. Л. Критические и догматические элементы философии Канта // Северный вестник. 1889. Кн. 7, 9-12.

7. Волынский А. Л. Лебедь в движении // Жизнь искусства. 1924. № 1.

8. Волынский А. Л. Леонардо да Винчи. Киев, 1909.

9. Волынский А. Л. Лики в живописи // Жизнь искусства. 1923. № 17.

10. Волынский А. Л. Лики человеческого тела // Жизнь искусства. 1923. № 16.

11. Волынский А. Л. Наука и философия. Критический обзор главнейших произведений Вундта // Северный вестник. 1890. Кн. 1—5.

12. Волынский А. Л. Наука, философия и религия // Северный вестник. 1893. Кн. 9.

13. Волынский А. Л. Плачущий дух // Жизнь искусства. 1923. № 8.

14. Волынский А. Л. Рождение Аполлона // Жизнь искусства. 1923. № 1.

15. Волынский А. Л. Русская танцовщица // Биржевые ведомости (веч. вып.). 1913.25 апр. (8 мая). №131.

16. Волынский А. Л. Теологико-политическое учение Спинозы // Восход. 1885. Кн. 10, 11, 12.

17. Волынский А. Л. Чем жил и живет балет // Жизнь искусства. 1924. 29 янв. № 5.

18. Волынский А. Л. Элевация // Жизнь искусства. 1922. № 50.

19. Котельников В. А. Литературные версии критического идеализма. СПб., 2010.

20. Соловьев В. С. Красота в природе // Соловьев В. С. Соч.: В 2 т. М., 1988. Т. 2.

21. Толстая Е. Д. Бедный рыцарь. Интеллектуальное странствие Акима Волынского. Иерусалим; М., 2013.

22. Флоренский П., свящ. Столп и утверждение истины: Опыт православной теодицеи в двенадцати письмах. М., 1914.

23. Kotelnikov V. L'antropologia di Leonardo da Vinci nell'interpretazione di Akim Volynskij // Leonardo in Russia: Temi e figure tra XIX e XX secolo. Bruno Mondadori. Pearson Italia. Milano; Torino, 2012.

24. NadlerS. Rembrandt's Jews. Chicago; London, 2003.

Comments

No posts found

Write a review
Translate