K. Balmont’s Mythologemes in I. Severyanin’s Poetry: Imitation or Parody?
Table of contents
Share
QR
Metrics
K. Balmont’s Mythologemes in I. Severyanin’s Poetry: Imitation or Parody?
Annotation
PII
S013160950004531-8-
Publication type
Article
Status
Published
Authors
E. V. Kuznetsova 
Affiliation: A.M. Gorky Institute of World Literature, RAS
Address: Russian Federation,
Edition
Pages
117-129
Abstract

In the article, the interplay between the works by K. Balmont and I. Severyanin is analyzed, with the  inference that the  younger contemporary not  only learned from the  older one,  borrowing his motifs and  images, but also  reinterpreted his  poetics resorting to parody techniques: travesty, hyperbolization, grotesque, paradox, caricature, etc. The artistic effect of a number of Severyanin’s poems is achieved through the  collision of various stylistic codes or «voices». The above results in the  emergence  of multifaceted, internally tense ironic works.

Keywords
I. Severyanin, K. Balmont, irony, parody, symbolism, postsymbolism, egofuturism, mythopoetics
Received
27.03.2019
Date of publication
29.03.2019
Number of purchasers
89
Views
687
Readers community rating
0.0 (0 votes)
Previous versions
S013160950004531-8-1 Дата внесения правок в статью - 27.03.2019
Cite   Download pdf

References

1. Альфонсов В. Н. Поэзия русского футуризма // Русская литература ХХ века: Школы, направления, методы творческой работы. СПб.; М., 2002.

2. Баймуратова А. С. Окказиональные имена на -ость в поэзии И. Северянина и К. Бальмонта // Русская речь. 2011. № 4.

3. Бальмонт К. Собр. соч.: В 2 т. М., 1994.

4. Богомолов Н. А. Постсимволизм (общие замечания) // Русская литература рубежа веков (1890-е — начало 1920-х годов): В 2 кн. М., 2001. Кн. 2.

5. Брюсов В. Соч.: В 2 т. М., 1987.

6. Волошин М. О модных позах и трафаретах // Северянин И. Царственный паяц. Автобиографические материалы. Письма. Критика. СПб., 2005.

7. Гиппиус З. Живые лица. М., 2002.

8. Глумов А. Нестертые строки // Игорь Северянин глазами современников. СПб., 2009.

9. Горький М. Из писем // Игорь Северянин глазами современников. СПб., 2009.

10. Грякалова Н. Ю. Травестия и трагедия: Литературные призраки Бориса Поплавского // Грякалова Н. Ю. Человек модерна: Биография — рефлексия — письмо. СПб., 2008.

11. Долинин К. А. Стилизация // Краткая литературная энциклопедия: В 9 т. М., 1972. Т. 7.

12. Жирмунский В. М. Теория литературы. Поэтика. Стилистика. Л., 1977.

13. Исупов К. Г. Историко-бытовые архетипы в творческом поведении Северянина // О Игоре Северянине: Тезисы докладов научной конференции. Череповец, 1987.

14. Крохина Н. П. Архетип солнца в творчестве К. Д. Бальмонта // Известия Волгоградского гос. педагогического ун-та. 2010. № 1 (54).

15. Кушлина О. Б. Поэт вышел за папиросами // Русская литература ХХ века в зеркале пародии: Антология. М., 1993.

16. Лосев А. Ф. Ирония античная и романтическая // Эстетика и искусство: Из истории домарксистской эстетической мысли. М., 1966.

17. Минералова И. Г. Русская литература серебряного века. Поэтика символизма. М., 2009.

18. Морозов А. А. Пародия как литературный жанр (к теории пародии) // Русская литература. 1960. № 1.

19. Мочульский К. Игорь Северянин. Менестрель. Новейшие поэзы // Игорь Северянин. Царственный паяц. Автобиографические материалы. Письма. Критика. СПб., 2005.

20. Новиков В. И. Книга о пародии. М., 1989.

21. Петрова Н. А. Фиолетовый, лиловый, сиреневый // Миф–фольклор–литература. Па- мяти И. В. Зырянова. Пермь, 2008.

22. Петрова Н. Г. Коммуникативные универсалии в поэтических дискурсах К. Бальмонта и И. Северянина // Вестник Томского гос. педагогического ун-та. 2014. № 9 (150).

23. Прокофьев Д. С. Словарь литературного окружения Игоря Северянина. Псков, 2007.

24. Садовской Б. А. Озимь: Статьи о русской поэзии. К. Бальмонт. А. Блок. В. Брюсов. И. Северянин. Футуристы. Пг., 1915.

25. Северянин И. Громокипящий кубок. Ананасы в шампанском. Соловей. Классические розы / Сост. В. Н. Терёхина, Н. И. Шубникова-Гусева. М., 2004 (сер. «Литературные памятники»).

26. Северянин И. Полн. собр. соч.: В 1 т. М., 2014.

27. Семеновская С. А. Словообразовательная модель и языковая личность (на материале произведений К. Бальмонта и И. Северянина) // Предложение и текст. Саратов, 1999.

28. Силард Л. Масонская утопия в романе Б. Пильняка «Голый год» // Letterature Straniere dell’Universita di Sassari. Sassari, 2000.

29. Спасский С. Маяковский и его спутники. Л., 1940.

30. Спивак М. Л. «О, дети солнца, как они прекрасны!»: Андрей Белый — К. Д. Бальмонт — Ф. М. Достоевский — В. В. Розанов // Русская литература. 2017. № 1.

31. Сто одна поэтесса Серебряного века. СПб., 2000.

32. Терехина В. Н. Столетие русского футуризма: заметки исследователя // Современное есениноведение. 2015. № 1 (32).

33. Терехина В. Н., Шубникова-Гусева Н. И. «За струнной изгородью лиры…»: Научная биография Игоря Северянина. М., 2015.

34. Тынянов Ю. Н. Достоевский и Гоголь (к теории пародии) // Тынянов Ю. Н. Поэтика. История литературы. Кино. М., 1977.

35. Тяпков С. Н. Русские символисты в литературных пародиях современников. Иваново, 1980.

36. Chambers R. Parody. The Art that plays with Art. New York, 2010.

37. Hutcheon L. A theory of parody: the teachings of twentieth-century art forms. New York, 1985.

Comments

No posts found

Write a review
Translate