The Mirages of Andrey Bely’s Peterburg and the Techniques of their Creation
Table of contents
Share
QR
Metrics
The Mirages of Andrey Bely’s Peterburg and the Techniques of their Creation
Annotation
PII
S013160950004529-5-
Publication type
Article
Status
Published
Authors
Masha Levina-Parker 
Affiliation: -
Address: United States,
M. Levin
Affiliation:
Address: United States
Edition
Pages
67-90
Abstract

The author of Peterburg creates multiple images of a single object by using distinctly different signifiers of  the  signified. The  gatherings at Sofia’s are described generally as  huge; specifically, though, there are six verifiable guests; and  more  specifically, those six never mix together. The picture of crowds can  be shown incompatible with the  text, therefore, false. Bely creates a convincing mirage, i. e. a vivid image of a non-existent object.

 

Keywords
technical analysis, signified/signifier, split perception, false signified, mirage, multiple effects
Received
27.03.2019
Date of publication
29.03.2019
Number of purchasers
89
Views
570
Readers community rating
0.0 (0 votes)
Previous versions
S013160950004529-5-1 Дата внесения правок в статью - 27.03.2019
Cite   Download pdf

References

1. Андрей Белый: pro et contra. Личность и творчество Андрея Белого в оценках и толкованиях современников. Антология / Сост., вступ. статья и комм. А. В. Лаврова. СПб., 2004.

2. Белый Андрей. Котик Летаев. Крещеный китаец. Записки чудака. М., 1997.

3. Белый Андрей. Мастерство Гоголя. М.; Л.: Огиз, 1934.

4. Белый Андрей. На рубеже двух столетий. Воспоминания: В 3 кн. М., 1989. Кн. 1 / Сост., подг. текста и комм. А. В. Лаврова.

5. Белый Андрей. Петербург / Изд. подг. Л. К. Долгополов. 2-е изд., испр. и доп. СПб., 2004 (сер. «Литературные памятники»).

6. Витгенштейн Л. Философские исследования / Пер. с нем. М. С. Козловой и Ю. А. Асеева. М., 1995.

7. Гоголь Н. В. Мертвые души. Том первый // Гоголь Н. В. Полн. собр. соч.: В 14 т. М., 1951. Т. 6.

8. Иванов Вяч. Вс. Монтаж как принцип построения в культуре первой половины XX в. // Монтаж: литература, искусство, театр, кино / Отв. ред. Б. В. Раушенбах. М., 1988. С. 119–148.

9. Иванов-Разумник Р. В. Вершины. Александр Блок. Андрей Белый // Андрей Белый: pro et contra. Личность и творчество Андрея Белого в оценках и толкованиях совре- менников. Антология / Сост., вступ. статья и комм. А. В. Лаврова. СПб., 2004.

10. Левина-Паркер М. Словословие, или танцы слов под музыку Белого // Europa Orientalis. 2015. T. XXXIV. P. 61–88.

11. Левина-Паркер М., Левин М. Андрей Белый: тема моя — косноязычие // Wiener Slawistischer Almanach. 2016. № 78. S. 163–200.

12. Левина-Паркер М., Левин М. Андрей Белый: тема моя — косноязычие // http://www.cogita.ru/a.n.-alekseev/publikacii-a.n.alekseeva/andrei-belyi-tema-moya-2013-kosnoyazychie-okonchanie.

13. Левина-Паркер М., Левин М. Детектив времени в «Петербурге» Белого // Wiener Slawistischer Almanach. 2017. № 79. P. 165–203.

14. Лекманов О. Проза русских символистов: «Петербург» Андрея Белого (видеолекция) // https://magisteria.ru/silver-age/proza-russkih-simvolistov-peterburg-andreya-belogo.

15. Пяст Вл. Роман философа // Андрей Белый: pro et contra. Личность и творчество Андрея Белого в оценках и толкованиях современников. Антология / Сост., вступ. статья и комм. А. В. Лаврова. СПб., 2004.

16. Ходасевич В. Аблеуховы–Летаевы–Коробкины // Ходасевич В. Собр. соч.: В 8 т. М., 2010. Т. 2. С. 402–424.

17. Ходасевич В. Андрей Белый // Ходасевич В. Некрополь. Воспоминания. М., 1991. С. 44–69.

18. Шкловский В. Тетива. О несходстве сходного. М., 1970.

19. Genette G. Figures III. Paris: Seuil, 1972.

20. Steinberg A. Word and Music in the Novels of Andrey Bely. Cambridge, etc.: Cambridge UP, 1982.

Comments

No posts found

Write a review
Translate