RAS PresidiumОбщественные науки и современность Obshchestvennye nauki i sovremennost

  • ISSN (Print) 0869-0499
  • ISSN (Online) 2712-9101

The Mirages of Andrey Bely’s Peterburg and the Techniques of their Creation

PII
S013160950004529-5-
DOI
10.31860/0131-6095-2019-1-67-90
Publication type
Article
Status
Published
Authors
Volume/ Edition
Volume / Issue 1
Pages
67-90
Abstract

The author of Peterburg creates multiple images of a single object by using distinctly different signifiers of  the  signified. The  gatherings at Sofia’s are described generally as  huge; specifically, though, there are six verifiable guests; and  more  specifically, those six never mix together. The picture of crowds can  be shown incompatible with the  text, therefore, false. Bely creates a convincing mirage, i. e. a vivid image of a non-existent object.

 

Keywords
technical analysis, signified/signifier, split perception, false signified, mirage, multiple effects
Date of publication
29.03.2019
Year of publication
2019
Number of purchasers
89
Views
818

References

  1. 1. Андрей Белый: pro et contra. Личность и творчество Андрея Белого в оценках и толкованиях современников. Антология / Сост., вступ. статья и комм. А. В. Лаврова. СПб., 2004.
  2. 2. Белый Андрей. Котик Летаев. Крещеный китаец. Записки чудака. М., 1997.
  3. 3. Белый Андрей. Мастерство Гоголя. М.; Л.: Огиз, 1934.
  4. 4. Белый Андрей. На рубеже двух столетий. Воспоминания: В 3 кн. М., 1989. Кн. 1 / Сост., подг. текста и комм. А. В. Лаврова.
  5. 5. Белый Андрей. Петербург / Изд. подг. Л. К. Долгополов. 2-е изд., испр. и доп. СПб., 2004 (сер. «Литературные памятники»).
  6. 6. Витгенштейн Л. Философские исследования / Пер. с нем. М. С. Козловой и Ю. А. Асеева. М., 1995.
  7. 7. Гоголь Н. В. Мертвые души. Том первый // Гоголь Н. В. Полн. собр. соч.: В 14 т. М., 1951. Т. 6.
  8. 8. Иванов Вяч. Вс. Монтаж как принцип построения в культуре первой половины XX в. // Монтаж: литература, искусство, театр, кино / Отв. ред. Б. В. Раушенбах. М., 1988. С. 119–148.
  9. 9. Иванов-Разумник Р. В. Вершины. Александр Блок. Андрей Белый // Андрей Белый: pro et contra. Личность и творчество Андрея Белого в оценках и толкованиях совре- менников. Антология / Сост., вступ. статья и комм. А. В. Лаврова. СПб., 2004.
  10. 10. Левина-Паркер М. Словословие, или танцы слов под музыку Белого // Europa Orientalis. 2015. T. XXXIV. P. 61–88.
  11. 11. Левина-Паркер М., Левин М. Андрей Белый: тема моя — косноязычие // Wiener Slawistischer Almanach. 2016. № 78. S. 163–200.
  12. 12. Левина-Паркер М., Левин М. Андрей Белый: тема моя — косноязычие // http://www.cogita.ru/a.n.-alekseev/publikacii-a.n.alekseeva/andrei-belyi-tema-moya-2013-kosnoyazychie-okonchanie.
  13. 13. Левина-Паркер М., Левин М. Детектив времени в «Петербурге» Белого // Wiener Slawistischer Almanach. 2017. № 79. P. 165–203.
  14. 14. Лекманов О. Проза русских символистов: «Петербург» Андрея Белого (видеолекция) // https://magisteria.ru/silver-age/proza-russkih-simvolistov-peterburg-andreya-belogo.
  15. 15. Пяст Вл. Роман философа // Андрей Белый: pro et contra. Личность и творчество Андрея Белого в оценках и толкованиях современников. Антология / Сост., вступ. статья и комм. А. В. Лаврова. СПб., 2004.
  16. 16. Ходасевич В. Аблеуховы–Летаевы–Коробкины // Ходасевич В. Собр. соч.: В 8 т. М., 2010. Т. 2. С. 402–424.
  17. 17. Ходасевич В. Андрей Белый // Ходасевич В. Некрополь. Воспоминания. М., 1991. С. 44–69.
  18. 18. Шкловский В. Тетива. О несходстве сходного. М., 1970.
  19. 19. Genette G. Figures III. Paris: Seuil, 1972.
  20. 20. Steinberg A. Word and Music in the Novels of Andrey Bely. Cambridge, etc.: Cambridge UP, 1982.
QR
Translate

Индексирование

Scopus

Scopus

Scopus

Crossref

Scopus

Higher Attestation Commission

At the Ministry of Education and Science of the Russian Federation

Scopus

Scientific Electronic Library